torsdag 29 januari 2015

Lyckat intervallpass

Det var en mycket nöjd tjej som cyklade hem från gymmet igår efter ett lyckat intervallpass på löpbandet. Ett av tipsen som jag fick av Mika efter mitt VO2-max test var att köra korta intervaller i "övertempo" och det var precis vad jag gjorde igår. 

Passet bestod av uppvärmning och sedan 20 x 40 sekunder med 30 sekunder ståvila. Efter 5 intervaller  (1 set) vilade jag 1 minut joggandes och ökade sedan hastigheten inför nästa set. Första setet gick i 04:00min/km, andra setet i 03:45min/km, tredje setet i 03:42min/km och sista setet i 03:38min/km. Pjuh! Allt under 04:00min/km är verkligen överfart för min del. Förstås så kan man inte jämföra farten på löpband med utomhusträning men eftersom pulsen steg till över 180slag/minut så fick jag ut den effekt som jag ville ha av träningen! 

Efter pass på löpband så får jag ofta sjuka benhinnor och ibland sjukt i framlåret (gammal sträckning) och jag springer sällan dagen efter ett löpbandspass eftersom det känns som om benen behöver vila för att jag ska undvika att bli skadad. Men igår ökade jag lutningen på bandet till 1,6% och idag har jag varken sjukt i benhinnor eller framlår och skulle mycket väl kunna tänka mig att springa och eftersom jag annars körde med samma skor och så vidare så tror jag att det är tack vare den ökade lutningen. Hittills har jag kört på 0,9% lutning och det har tydligen inte varit tillräckligt! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar