lördag 3 januari 2015

Lördagsintervaller

Jag har ett marathonprogram som jag kikar på när jag lägger upp min löpträning för att få ny inspiration för de tuffare passen och idag blev det intervaller i enlighet med det programmet. 

Eftersom det var snöstorm utomhus så följde jag med när sambon for till gymmet och sprang mitt intervallpass på löpband istället. 8 x 1 kilometer stod på schemat och jag minns inte när jag senast skulle ha kört tusingar och vad jag minns så har jag aldrig tidigare kört 8 tusingar utan alltid kört 6 st. 

Började med lugn uppvärmning och sedan började intervallerna. Eftersom det är så länge sedan jag kört tusingar så var jag lite osäker på vilket tempo jag skulle klara men jag började på 04:41min/km på de första sex intervallerna för att sedan öka till 04:37min/km på de två sista. Vilade ståendes (hoppade alltså upp på sidorna på löpbandet under pauserna) i 1 minut mellan varje intervall och jag återhämtade mig ganska snabbt idag även om jag blev trött under intervallerna! Skönt med en ordentlig genomkörare och jag har nog saknat intervallpassen och tur är det för nu blir det intervaller varje vecka fram till april! 

Efter intervallpasset for vi på mat till min kusin och hans sambo så nu energiförråden ordentligt påfyllda igen! 

4 kommentarer: