fredag 16 januari 2015

Effektivt använd lunchpaus

Ni som har följt min blogg vet att den träningsform som jag har svårast att få till är styrketräningen. Jag prioriterar löpningen, cyklingen och simningen före styrketräningen och just nu tränar jag 8-10h/vecka och så mycket mera än så känner jag inte att jag hinner med. Vill ju gärna hinna göra något annat än jobba och träna också. 

Men. På mitt jobb har vi 60 minuters matpaus. En paus som ofta går åt till att sitta och fördriva tiden i kafferummet eftersom jag ändå äter på 10 minuter. Alltså har jag för det mesta totalt 5h/vecka som jag inte gör något nyttigt av... Jag har flera veckor funderat på om jag skulle hinna träna på matpausen och igår testade jag.
Tog på mig träningskläder från morgonen och när det blev min tur att gå på paus så gick jag ner till gymmet. På fem minuter var jag nere i gymmet och redo att köra igång. Körde järnet i 30 minuter (inklusive uppvärmning + lite rörlighet), duschade och bytte om på 10 minuter och sedan hade jag ännu 15 minuter på mig att äta och dricka kaffe före jag började jobba igen! Jag älskar att göra saker effektivt så det här passade mig perfekt! Det går ju extra lätt eftersom ingen höjer på ögonbrynen över att jag kommer till jobbet i träningskläder och eftersom gymmet finns i samma byggnad som mitt jobb. 


Körde hela tiden två övningar (en för ben och en för överkropp) i superset igår och på så sätt fick jag en riktigt bra genomkörare på 30 minuter. Har träningsvärk i både rygg, armar och ben idag så korta pass kan nog vara effektiva de också! 

2 kommentarer:

  1. Oj, va härligt när man får till det så där effektivt! Passar ju jätte bra att köra det under lunchen.Perfekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja för mig som inte vill lägga ner allt för mycket tid på gymträningen så känns det verkligen perfekt! Tur att gymmet är så nära jobbet också annars skulle det kanske gå för mycket tid till transporten! :)

      Radera