torsdag 16 april 2015

Onsdag = intervaller

Simintervaller
Den senaste tiden har onsdag betytt intervalldag för mig och så blev det igår också. Först simintervaller med Cessi som sällskap. Vi körde korta intervaller enligt detta program:

300m insim
6  x 50m
6 x 25m
100m lugnt
4 x 50m
4 x 25m
100m lugnt
2 x 50m
2 x 25m
100m avsim

Vi hade en egen bana igår så vi körde de korta intervallerna bredvid varandra och det gjorde susen för farten med lite "tävling"! Så kul!

Annan sport men samma träningsduo som på simpasset!

Springintervaller
På kvällen var det dags för dagens andra pass som var det pass som jag bytte ut förra veckan, det vill säga 3 x 3 kilometer i marathontempo. Jag vet inte riktigt vad mitt marathontempo är i dagsläget men min målsättning för i år är 3h20min på marathondistansen vilket innebär ett medeltempo på 04:44min/km så jag körde på det! Började först med en uppvärmning på 2 kilometer och sen lite rörlighet på det. Kände mig lite trögstartad men sist och slutligen gick intervallerna riktigt bra igår! Första gick på 04:37min/km, andra på 04:38min/km och sista på 04:42min/km så jag klarade att hålla mig under marathontempo på alla tre intervaller.

När jag loggade gårdagens pass så kollade jag samtidigt bakåt i träningsdagboken till 2013 (som var mitt bästa löparår hittills) och jag verkar vara på ungefär samma nivå när det gäller intervallpassen som då men den stora skillnaden är mina lugna länkar och distanspass som går mycket långsammare nu. 2013 sprang jag de flesta morgonpass i 05:00-05:20min/km tempo medans jag nu för det mesta ligger runt 05:30min/km på lugna pass. Vet inte riktigt hur jag ska ta det, antingen så sprang jag lite för hårt på varje pass då eller så beror det på för att jag har en sämre grund att stå på nu på grund av fjolårets alla pauser från löpningen. Det lär väl visa sig när jag kommer igång med tävlingar och jag hoppas i alla fall på att kunna slå mina gamla rekord senare i år! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar