onsdag 8 april 2015

Blåsiga backintervaller

Efter jobbet var det dags för dagens andra träningspass och faktiskt dagens andra intervallpass och jag har funderat hela dagen på hur jag skulle göra. Min plan var från början att köra 3 x 3 kilometer i tänkt marathontempo men det blåser storm i Vasa idag så det lockade inte riktigt. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, jag och blåst går inte riktigt ihop och speciellt inte när det blåser så hårt att det till och med är svårt att cykla hem från jobbet. 

Till slut bestämde jag mig för att ändra om veckans träningsplan och byta ut dagens långintervaller mot backintervaller istället. Det finns en bra motionsbana med backar nära där vi bor och den är dessutom skyddad av skog så på det sättet slapp jag det mesta av vinden åtminstone under själva intervallerna.  

Blåsigt värre men annars var det fint löparväder ikväll!

Jag började med 2 kilometer uppvärmning och sedan 10 backintervaller. Just den backe jag hade tänkt springa i var faktiskt "upptagen" av en annan löpare så jag körde i en annan backe än vad jag brukar. För att sen komma ihåg hur många intervaller jag gjort så plockade jag 10 stenar i en hög nedanför backen och sedan sprang jag upp men en sten i gång i handen. Roligt sätt att hålla koll på intervallerna! 

Min stenhög och dagens backe

Efter intervallerna sprang jag ännu 3 kilometer i tänkt marathontempo (04:38min/km) och avslutade sedan med 1 kilometer lugn jogg. Totalt blev det 9 kilometer löpning ikväll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar