lördag 11 april 2015

Långpass och morgonpass

Igår var det dags för ett långpass igen efter förra söndagens flopp. Var ledig och jag hade planerat att ge mig ut under förmiddagen men det hann nog bli eftermiddag innan jag kom mig iväg. Det var alltför skönt att bara plocka omkring här hemma. 

Jag kände att jag behövde lite omväxling från asfalten igår och det lyckades riktigt bra. Sprang stora delar av passet på skogsvägar och under några kilometer sprang jag runt skidspåret vid Öjberget (slalombacke) och då blev det både löpning i lera och i riktigt ordentliga uppförsbackar. Blöt om fötterna blev jag men annars var det riktigt roligt med lite annorlunda terräng. 

Sista biten av mitt långpass gick på asfalt och då passade jag på att dra en fartökning på tre kilometer. Långpass med fartökningar är något som brukar ge en bra skjuts åt marathonformen och dessutom tycker jag att det är riktigt bra för pannbenet att träna på att öka farten när kroppen börjar vara trött. Igår gick fartökningen i 04:58min/km och hela långpasset blev 26,5 kilometer långt med ett medeltempo på 05:28min/km. 


Idag hade jag riktigt stela ben när jag vaknade även om jag försökte stretcha ordentligt igår kväll. Men jag och Cessi hade löpdejt kl. 06.45 så det var bara att snöra på löpskorna och ge sig ut! Löpningen kändes styltig och stel i början men det släppte ganska snart och vi sprang 8 kilometer med en blandning av backintervaller, rörlighet och så lite fotografering på det! Bästa starten en lördagsmorgon! 


Kompisspring är bästa springet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar