fredag 20 december 2013

Gör om, gör rätt

Nu har det gått några dagar sedan jag sist skrev här på bloggen. Tyvärr tryter bloggmotivationen lite när jag inte kan springa...

Men igår var det ändå en stor dag. Jag fick nämligen mina efterlängtade betyg och nu har jag rätt att kalla mig ekonom! Så skönt och en perfekt start på jullovet som började idag. 

Min första dag på julledigheten började med styrketräning på gymmet, sen massage hos gymmets massör och idag var det ingen njutbar upplevelse! Mina muskler är otroligt spända och Tiina vågar ta i ordentligt så jag fick bita mig i läppen ett par gånger för att inte skrika. Men massagen var välbehövlig och nu efteråt känns det mycket bättre! Dessutom vet jag nu vilka muskler som behöver extra mycket stretchningar. 



Efter massagen for jag, pappa, brorsan och hundarna ut till vår villa och hämtade årets julgranar. Det är en viktig jultradition och det var extra mysigt i år eftersom jag ifjol låg nyopererad där hemma och inte kunde följa med. 

Nu till inläggets rubrik! Igår var jag till fysioterapeut och fick en förklaring till mina ljumskproblem! Det är min höftböjarmuskel som är problemet och det beror på att jag har en förvridning i höften. Dessutom är musklerna i vänster skinka mycket svagare än i höger eftersom jag hela tiden jobbat mera med höger sida när jag springer. 

Det fanns en hel del annat i min kropp som också var snett men det här var det viktigaste denhär gången. Så nu måste jag lära mig att hålla höften rak. Och träna upp rumpan. Och stretcha. 

Jag fick både stretch- och stabilitetsövningar att göra varje dag och det bästa av allt är att hon trodde att jag kan springa om ett par dagar bara jag gör övningarna. Det enda jag vill just nu är att få springa igen så jag skall göra mina övningar flitigt!! 

3 kommentarer:

  1. Stort grattis till examen Heidi! Härliga tider! :D

    SvaraRadera
  2. Grattis till examen!
    och även till förklaringen av ljumskprobelmet ! Hoppas du snart är ute i spåret igen!

    SvaraRadera
  3. Grattis till examen och gott nytt år!
    Jag har haft samma ljumskproblem för ngt år sedan och det var också en snedvridning i bäcken/ höft som var orsaken. Hoppas det ordnar sig nu!

    SvaraRadera