torsdag 30 juli 2015

Seljes triathlon 2015

Jag har bara tränat två pass sedan Joroinen. Ett simpass med Cessi och så ett cykelpass i samma sällskap. Har velat vila upp kroppen ordentligt och dessutom har jag faktiskt inte haft någon riktig motivation. Det är alltid så här efter att jag har klarat av ett stort mål, då försvinner träningsmotivationen en stund men som tur brukar den nog smyga sig på igen efter en vecka eller två.

Hursomhelst verkar det funka bra att vila sig i form också för igår deltog jag i Seljes triathlon och knep hem en första plats i damklassen! Seljes triathlon 2015: 200m sim - 10km cykling - 5km löpning:

Cessi och jag gör oss redo för start

Just före simstarten. Så kul att ha med Cessi på tävlingar, roligare att fara dit tillsammans, roligare att tävla när man ser någon man känner, roligt att ha någon att prata med före start och roligare att få köra hem tillsammans.

Det var skild start för damer och herrar i loppet och det var nog skönt med lite mindre armar och ben i starten. Ändå råkade jag hitta fötter att simma rakt in i före jag kom mig om och förbi men sedan kom jag upp ur vattnet som första dam. Nöjd över simningen även om den gärna skulle ha fått vara längre än 200m!

På väg tillbaka till stranden

Uppe ur vattnet och iväg mot byte 1

Jag tog ganska lång tid på mig vid bytet och såg att några damer hann iväg på cykeln före mig. Till sist kom jag mig upp på cykeln och fick trampa iväg. Det hade regnat hela eftermiddagen och asfalten var blöt. Jag har aldrig cyklat med triathloncykeln på blöt asfalt tidigare och det här gjorde mig lite nervös, banan är ganska krokig och backig och dessutom mycket upp och ner och ibland kändes det som om jag inte riktigt hade den kontroll över cykeln som jag är van vid.

Cyklad om några damer men blev också omcyklad. Försökte hänga på men det gick inte för det var riktigt snabba damer som kom om! Trampade allt vad jag kunde och vågade men damerna framför för mig försvann ändå ur mitt synfält.

Kom mig i mål utan att köra omkull och var glad att få börja springa. Bara 5 kilometer löpning kvar!

På väg ut på löparbanan

Löpningen gick på en skogsväg 2,5km av och an och var ganska backig den också. Fick bra fart i benen direkt från start och njöt av att få springa. Sprang om och kom upp som första dam och där ville jag hållas. Blev lite orolig efter ca. 2 km för då fick jag sånt håll att jag var tvungen att sänka farten lite men som tur så släppte det efter en kilometer. Kul med en bana där man springer tillbaka samma väg för det gör att det hela tiden kommer andra tävlande emot. Hejade på andra som jag mötte och försökte göra en high five med Cessi när hon kom i mål men vi missade varandras händer.

Klarade mig i mål utan att bli omsprungen och det var förstås riktigt kul att få vinna! Hade ett fint flow största delen av loppet och Seljes triathlon är nog ett super fint triathlonlopp som jag verkligen kan rekommendera åt alla! Cyklingen var 12 kilometer istället för 10km och löpningen 5,5km istället för 5km men det är charmen med mindre lopp tycker jag! Allt behöver inte vara på centimetern!

På väg i mål!

Bilderna i inlägget har Mathias Ahloholm tagit.