lördag 13 december 2014

Tränade pannbenet

Idag kom jag mig iväg på mitt långpass mycket senare än tänkt. Förmiddagen gick nämligen åt till det årliga pepparkaksbaket med mamma. Egentligen så hör det till att vi bakar på självständighetsdagen men eftersom jag var i Helsingfors då så blev det den här lördagen istället. Jag är väldigt viktig med jultraditioner och bland annat en äkta julgran från skogen bakom vår villa och just pepparkaksbak med mamma hör till de allra viktigaste traditionerna. 

Det hann alltså bli mörkt innan jag kom mig iväg men idag var det riktigt mysigt att springa. De flesta hus är pyntade med julljus och jag tycker det är så mysigt att springa och titta på alla dekorationer. Dessutom hade jag laddat upp med ett nytt avsnitt av båda mina favoritpoddar (Fredagspodden och Alex & Sigge) och jag såg verkligen fram emot att lyssna samtidigt som jag sprang. Tiden går alltid så fort då jag lyssnar på poddar och ofta glömmer jag att det är långpass som jag är ute på. Men. Efter 7,5 kilometer och det första avsnittet så slocknade telefonen. Stööön! Plötsligt hade jag inget annat att lyssna på än mina steg och min andning och även det kan vara skönt ibland men inte när jag hade ställt in mig på att ha "sällskap" i form av poddar. Funderare faktiskt en sekund på att vända hem igen före jag istället bestämde mig för att ta fram pannbenet. Jag hör ju ändå inte på musik/poddar sedan under marathon så det kan ju vara bra att öva på det också. 

Sprang vidare och kom på mig själv att tycka att det vara ganska skönt med tystnaden ändå. Lite tråkigt blev det nog ibland för jag hade dessutom lämnat hem Candy dag och annars brukar jag roa mig med att prata lite med henne så länge vi springer. Men det gick!


Tidigare idag så kollade jag och pappa på ett marathonprogram som Szalkai har gjort upp för en tid på 3h15min. Idag (med tanke på tidpunkten för Hamburg marathon) så stod 23 kilometer i 05:10min/km på schemat och jag småskrattade åt det för jag trodde verkligen inte att jag hade sånt i mig ännu. Men vet ni? Medeltempot på mitt 25 kilometer långa långpass idag blev 05:09min/km och jag har inte känt mig så här stark i löpningen på länge! Farten trappades upp hela tiden utan att jag tänkte på det och det var först under de två sista kilometerna som det började kännas lite segt. Tror jag ska ta och kika lite mera på det där programmet som jag avfärdade och se om jag kan få lite tips inför min träning fram till Hamburg! 

Anledningen till att Candy inte var med på löpningen idag var att hon fick vara hemma som sällskapsdam åt Charlie! Charlie är brorsans hund som vi tar hand om i helgen och det är så roligt att ha hunddagis igen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar