måndag 10 augusti 2015

Två pass, så lika men så olika

Igår söndag hade jag 15 kilometer med puls under 150 på schemat och idag, måndag, hade jag 8 kilometer med puls under 150 på schemat. Egentligen borde de passen ha sett ganska lika ut sett till medeltempo men de var långt ifrån varandra. 

På söndagens pass blev medelpulsen 147 slag/minut och för att hålla den pulsen så blev medeltempot 06:02min/km. Det är sällan jag springer i den takten men pulsen hölls absolut inte ner annars. Idag var medelpulsen 142 slag/minut och medeltempot 05:38min/km. Ganska stor skillnad med andra ord! Jag tycker det är så fascinerande med dagsform! 

Den här gången vet jag exakt vad det var som inverkade på dagsformen men ibland har jag ingen aning. På lördagen var jag på en fantastiskt fin möhippa för min vän Maria och efter en dag med fullt program, mindre sömn än vanligt, sen middag och lite rödvin så är det inte så konstigt att dagsformen är lite segare än vanligt! 


Inför dagens pass så hade jag sovit ordentligt och haft en lugn söndag så pulsen var tillbaka på vanlig nivå. Skönt ändå att ha klara direktiv om träningen, annars skulle jag antagligen ha pushat på för hårt på söndagens pass även om kroppen var trött och antagligen skulle jag ha varit trött ännu idag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar