måndag 31 augusti 2015

Lågpulsträning - det börjar hända något

Idag började jag med mitt andra träningsprogram från coachen. Får ett nytt program var fjärde vecka efter att jag har uppdaterat honom om hur träningen har gått. För fyra veckor sedan när jag fick första träningsprogrammet så beklagade jag mig i bloggen över hur sakta jag skulle springa. På lugna distanspass får pulsen inte gå över 150slag/minut och för att det ska lyckas så har jag fått ta ett steg tillbaka och sänka tempot ganska ordentligt. 

Nu efter fyra veckor av mest lugn löpning så börjar jag förstå varför jag ska springa på så låg puls. För det första så känner jag mig sällan sliten. Tvärtom så ger löpningen just nu mer energi än den tar. Har inte ont någonstans (ta i trä), återhämtar mig mellan varje pass och har bra med energi till de lite hårdare passen. Dessutom börjar det hända något med tempot. För fyra veckor sedan låg medeltempot på ca. 5.50-6.00min/km för att pulsen skulle hållas under 150slag/minut men till exempel idag så sprang jag 8 kilometer med medelpuls 145 och medeltempo 05:35min/km. Kul att märka och jag börjar så småningom tro på coachen när han säger att jag snart kommer att tycka att det är svårt att komma upp till 150slag/minut i puls utan att springa ganska fort! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar