tisdag 10 februari 2015

Teknikintervaller och trainer

Just nu är det lite svårare än vanligt att planera programmet till springkursen Raska Fötter. För det mesta bjuder jag deltagarna på olika intervallpass men den omväxlande vintern som vi har just nu gör det utmanande eftersom det var och varannan vecka är så halt att det inte går att springa hårt utan att riskera att man halkar. 

Igår hade jag planerat korta, snabba intervaller men på grund av underlaget så bytte jag ut det mot teknikintervaller istället där deltagarna fick en teknikgrej per intervall att tänka på. Bland annat fotisättning, hållning, armföring och så vidare. Farten på intervallerna var högre än distanstempo men så pass lugnt att man också kan koncentrera sig på tekniken. Det här passet funkade riktigt fint även om underlaget inte var det bästa och löpteknik kan man aldrig nöta för mycket på. Jag borde själv också ta in mera löpteknik i min träning nu under våren. 

löparselfie före kursen drar igång

Idag började jag min morgon med intervaller på trainern. Har börjat kolla på ny cykel till sommaren nu och då fick jag direkt mer motivation att hoppa upp på trainern också! Vill ju ha starka cykelben på nya cykeln sen! Idag körde jag intervaller, 8 x 3 minuter med 1 minuter rullvila mellan varje intervall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar